«Η ανάγκη για επανεξέταση των πρακτικών ανθρώπινου δυναμικού που ακολουθούνται είναι πιο σημαντική από ποτέ άλλοτε, αναδεικνύοντας καινούριες ανάγκες που πρέπει να λάβουν υπόψη οι επιχειρήσεις για να παρέχουν ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον και εμπειρία» τονίζει σε συνέντευξή της στο Economy Today η Regional Head of HR της Baker Tilly South East Europe Μαρκέλλα Αντωνοπούλου. Εξηγώντας ότι «η αγορά εργασίας έχει διαφοροποιηθεί το τελευταίο διάστημα» η κα Αντωνοπούλου αναφέρεται στις υπηρεσίες που προσφέρει η Baker Tilly South East Europe σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού, ενώ παρέχει χρήσιμες συμβουλές σε υποψήφιους που αναζητούν θέση εργασίας.
Ποιες υπηρεσίες παρέχει η εταιρεία σας και ποια είναι τα βασικά καθήκοντα ενός Recruiter;
Η συμβουλευτική ομάδα της Baker Tilly παρέχει ένα μεγάλο φάσμα υπηρεσιών σε θέματα Διαχείρισης Ανθρώπινου Δυναμικού, μεταξύ άλλων και Υπηρεσιών Εξεύρεσης Ταλέντων (Talent Acquisition). Με άλλα λόγια, υπηρεσίες για επιλογή και πρόσληψη στελεχών, διαμορφώνοντας τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί στη βάση των εξατομικευμένων αναγκών της εκάστοτε επιχείρησης.
Ένας Recruiter ενεργεί ως στρατηγικός εταίρος των επιχειρήσεων. Αξιολογεί τις ανάγκες τους, παρέχει συμβουλές για τη διαδικασία που δύναται να ακολουθεί για εντοπισμό κατάλληλων υποψηφίων στη βάση του τομέα δραστηριότητας και προφίλ της επιχείρησης, καθώς και στη βάση της συγκεκριμένης θέσης εργασίας και παρέχει στήριξη για τη διαμόρφωση της τελικής προσφοράς. Επιπρόσθετα είναι το άτομο το οποίο εντοπίζει υποψηφίους μέσω διαφόρων πηγών, τους αξιολογεί έναντι των απαιτούμενων κριτηρίων και προτείνει τους επικρατέστερους στην επιχείρηση.
Γιατί μια επιχείρηση ή ένας εργαζόμενος είναι καλύτερα να απευθύνονται σε επαγγελματίες Recruiters; Ποιο είναι το όφελος που θα αποκομίσουν;
Για μια επιχείρηση τα οφέλη είναι ποικίλα. Για παράδειγμα οι επαγγελματίες Recruiters έχουν πρόσβαση σε μεγάλο δίκτυο υποψηφίων, συμπεριλαμβανομένων και εργαζομένων που στην παρούσα φάση να μην ψάχνουν ενεργά να αλλάξουν εργασία αλλά με τις κατάλληλες προϋποθέσεις να το πράξουν. Ως εκ τούτου, μια επιχείρηση δύναται να έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερο εύρος υποψηφίων από το να έτρεχε την όλη διαδικασία μόνη της.
Επιπρόσθετα, οι Recruiters γνωρίζουν τις τάσεις της αγοράς, για παράδειγμα τις μισθολογικές απολαβές και ωφελήματα που παρέχονται σε διάφορους τομείς δραστηριότητας και συμβουλεύουν τις επιχειρήσεις για το πώς μπορούν να είναι πιο ελκυστικοί ως εργοδότες. Ακόμη, δίνουν τη δυνατότητα στην επιχείρηση να διατηρήσει την ανωνυμία της στα αρχικά στάδια της διαδικασίας πρόσληψης ενισχύοντας την αντικειμενική και στοχευμένη επιλογή στελεχών. Τέλος, ίσως το πιο σημαντικό όφελος αποτελεί ο χρόνος, εφόσον οι Recruiters έχουν τα μέσα για να δράσουν πολύ γρήγορα.
Για εργαζόμενους τα οφέλη είναι επίσης πολλά, όπως για παράδειγμα η πρόσβαση σε κενές θέσεις εργασίας που δεν είναι ευρέως κοινοποιημένες, παροχή συμβουλών για την αποτελεσματική διεξαγωγή συνεντεύξεων και διασφάλιση της εμπιστευτικότητας των δεδομένων τους.
Με ποιο τρόπο γίνεται η επιλογή των υποψηφίων για κάποια θέση εργασίας;
Η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης προσωπικού αποτελείται από σειρά σταδίων, εκ των οποίων το πρώτο είναι η διαφήμιση της κενής θέσης μέσω στοχευμένων καναλιών, όπως σχετικές ηλεκτρονικές πλατφόρμες, ιστοσελίδες επαγγελματικών σωμάτων, τα εταιρικά προφίλ μας σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και μέσω γραφείων σταδιοδρομίας τοπικών πανεπιστημίων. Μετέπειτα, αξιολογούνται οι υποψήφιοι στη βάση του προφίλ της θέσης εργασίας και καθορίζεται λίστα με τους επικρατέστερους υποψηφίους για περαιτέρω αξιολόγηση. Για επαλήθευση των γνώσεων, δεξιοτήτων, καθώς και επαγγελματικής εμπειρίας των υποψηφίων, συλλέγονται σχετικά έγγραφα, πραγματοποιούνται εξετάσεις ή/και κέντρα αξιολόγησης (assessment centres) και διοργανώνονται συνεντεύξεις.
Μέσω της διαδικασίας επιλογής και πρόσληψης δίδεται ιδιαίτερη έμφαση στον εντοπισμό κρίσιμων δεξιοτήτων, όπως αυτές θα έχουν καθοριστεί με την επιχείρηση. Παραδείγματα που ψάχνουν πολλοί εργοδότες είναι η αναλυτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, γνώσεις τεχνολογίας, προθυμία για προσωπική ανάπτυξη, καθώς και συναισθηματική νοημοσύνη.
Παράγοντας που διαδραματίζει καταλυτικό ρόλο για μια επιτυχημένη πρόσληψη αποτελεί το «culture fit» με την επιχείρηση. Γι’ αυτό τον λόγο συλλέγουμε όσον το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες για τον πελάτη/εταιρεία/τμήμα (π.χ., ποια είναι η κουλτούρα και ποιες οι επιθυμητές / αποδεκτές συμπεριφορές).
Ποια είναι η εικόνα που επικρατεί σήμερα στην αγορά εργασίας; Ποιες είναι οι σημαντικότερες τάσεις που παρατηρείτε;
Η αγορά εργασίας έχει διαφοροποιηθεί το τελευταίο διάστημα με κύριους λόγους να αφορούν στην πανδημία, τον πληθωρισμό, καθώς και στα δημογραφικά στοιχεία των εργαζομένων.
Τα τελευταία τρία χρόνια η πανδημία έχει ταρακουνήσει την αγορά εργασίας. Προώθησε την εφαρμογή του υβριδικού μοντέλου εργασίας, ανάγκασε τις επιχειρήσεις να επενδύσουν σε ψηφιακά εργαλεία και ώθησε τους εργαζομένους να επανεκτιμήσουν τον τρόπο που οργανώνεται η εργασία τους επιζητώντας καλύτερη ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Όλα αυτά έχουν αλλάξει τις προσδοκίες των εργαζομένων από τους εργοδότες τους, με αποτέλεσμα να υπάρξει ένα μεγάλο κύμα παραιτήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο («Great Resignation») και γενικότερα να αυξήσει την ευκολία με την οποία μετακινείται το προσωπικό. Ως εκ τούτου, η ανάγκη για επανεξέταση των πρακτικών ανθρώπινου δυναμικού που ακολουθούνται είναι πιο σημαντική από ποτέ άλλοτε, αναδεικνύοντας καινούριες ανάγκες που πρέπει να λάβουν υπόψη οι επιχειρήσεις για να παρέχουν ένα ελκυστικό εργασιακό περιβάλλον και εμπειρία.
Επιπρόσθετα ο πληθωρισμός έχει αυξήσει τις πιέσεις για παροχή υψηλότερων μισθών, με ιδιαίτερη έμφαση σε ορισμένους τομείς δραστηριότητας, αλλάζοντας τους απαιτούμενους προϋπολογισμούς των επιχειρήσεων.
Τέλος, λόγω της γήρανσης του πληθυσμού πλέον στον κάθε Οργανισμό υπάρχουν πέραν των 3 γενεών, με διαφορετικές ανάγκες, τις οποίες θα πρέπει η κάθε επιχείρηση να λαμβάνει υπόψη ούτως ώστε να προσελκύει και να διατηρεί ταλέντα.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ
Ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν απόφοιτο Πανεπιστήμιου και ένα νέο εργαζόμενο αλλά και σε έναν εργαζόμενο με πείρα σε ό,τι αφορά τη διαδικασία συνέντευξης με έναν/ μιαν HR Manager;
Σημαντικά συστατικά για μια πετυχημένη συνέντευξη είναι η κατάλληλη προετοιμασία, ο σεβασμός προς τον συνομιλητή και η διατήρηση της ψυχραιμίας!
Πώς να προετοιμαστείτε;
1. Ενημερωθείτε για την εταιρεία (π.χ., ποια είναι η εταιρεία, τι υπηρεσίες ή προϊόντα προσφέρει, ποιο είναι το όραμά της, ποια η κουλτούρα της). Πληροφορίες δύναται να αντληθούν από την ιστοσελίδα της εταιρείας, καθώς και από φίλους/γνωστούς που μπορεί να εργάζονται εκεί.
2. Ενημερωθείτε για τη θέση που διεκδικείτε (π.χ., ποια τα καθήκοντα, ποιες οι απαιτούμενες δεξιότητες, ποια η δική σας σχετική εμπειρία, πώς μπορείτε να αντεπεξέλθετε, τι έχετε να προσφέρετε).
3. Απαντήστε πρόχειρα πιθανές ερωτήσεις που θα δεχθείτε, διασφαλίζοντας ότι σας αντιπροσωπεύουν και ταιριάζουν με το προφίλ της συγκεκριμένης επιχείρησης.
4. Ντυθείτε κατάλληλα / ευπρεπώς.
5. Να είστε έγκαιρα στον χώρο διεξαγωγής της συνέντευξης. Σε περίπτωση που θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά, διασφαλίστε ότι έχετε καλή σύνδεση στο διαδίκτυο.
6. Να είστε ευγενικοί και να δείχνετε σεβασμό προς τον συνομιλητή σας.
Να θυμάστε ότι η κατάλληλη προετοιμασία βοηθά στη διατήρηση της ψυχραιμίας και στην καλύτερη διαχείριση του άγχους.
Τι θα πρέπει να γνωρίζει για την εταιρεία σας μια επιχείρηση ή ένας εργαζόμενος που θέλουν να απευθυνθούν κοντά σας; Υπάρχει κάποια διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουν;
Οποιαδήποτε επιχείρηση επιθυμεί να συνεργαστεί μαζί μας μπορεί να επικοινωνήσει με την ομάδα μας είτε μέσω τηλεφώνου είτε μέσω ηλεκτρονικής επιστολής στα πιο κάτω στοιχεία επικοινωνίας.
Υποψήφιοι μπορούν επισκεφτούν την ιστοσελίδα μας, όπου υπάρχουν αναρτημένες κενές θέσεις εργασίας και να υποβάλουν το βιογραφικό τους ηλεκτρονικά.
ΠΑΡΟΧΗ ΠΟΙΟΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Η Baker Tilly South East Europe είναι ανεξάρτητο μέλος της Baker Tilly International, ενός από τα 10 μεγαλύτερα δίκτυα παγκοσμίως στην παροχή ελεγκτικών, φορολογικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών. Στο σύνολό της, αποτελείται από 500 επαγγελματίες σε 16 γραφεία σε Κύπρο, Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Μολδαβία. Σε τοπικό επίπεδο, είμαστε 150 συνάδελφοι σε γραφεία στη Λευκωσία και Λεμεσό. To δίκτυο εταιρειών της Baker Tilly μάς δίδει τη δυνατότητα να αντλούμε γνώσεις, να μοιραζόμαστε εμπειρίες και να εμπλεκόμαστε ενεργά σε έργα τόσο σε τοπικό όσο και διεθνές επίπεδο. Σ’ αυτό το πλαίσιο αφουγκραζόμαστε τον παλμό της αγοράς, αναπτύσσουμε τον κόσμο μας και εξελίσσουμε συνεχώς τις υπηρεσίες μας, με κύριο γνώμονα την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών που προσδίδουν αξία στους πελάτες μας.